Ако някога сте купували употребяван автомобил, вероятно сте се сблъсквали с популярната фраза "Никога не е разбиван". Можете да се доверите на продавача, но по-добрият избор е да проверите този факт. Това не означава, че всеки продавач е лъжец, но може би той наистина не знае какво продава. И така, как можете да проверите дали даден автомобил наистина никога не е бил разбиван? 

Ако автомобилът се ремонтира след произшествие, последният етап за прикриване на несъвършенствата е боядисването. Понякога е достатъчна дори визуална проверка, т.е. ако знаете какво да търсите. Проверете дали елементите на каросерията пасват и се съчетават добре, всяко несъответствие или неравност може да означава, че става въпрос за подменена част. Огледайте лаковото покритие от няколко ъгъла, като се съсредоточите върху това дали нюансите на боята са различни и дали гланцът на каросерията е еднакъв на различните части. Търсете матови петна, разтичане на боята или части с "портокалова" текстура. 

Не намерихте нищо? Ами автомобилът е или в перфектно състояние, или след много добър ремонт. Разбира се, подобна визуална проверка никога не може да замени професионалния измервателен уред.  

Манометърът за боя, дебеломерът или манометърът за покритие е устройство, което се използва за измерване на дебелината на неметален слой боя върху метални и неметални материали. Той е популярен уред в автомобилната индустрия, но се използва и за измерване на изолационни покрития, за поддръжка на различни системи, за осигуряване на качеството и за редица други задачи. 

Защо да си купите уред за измерване на боя?

  • Можете лесно да установите дали автомобилът е боядисан или не.
  • Ще проверите достоверността на твърденията на продавача.
  • Те са лесни за използване както от професионалисти, така и от любители. 
  • Като откриете дефекти по каросерията, можете да избегнете покупката на автомобил, който би ви струвал повече, отколкото си мислите. 

Как работят измервателните уреди за боя?

Манометрите за покрития измерват дебелината на лак, уплътнител, боя, гума, пластмаса и други (неметални) материали върху метални повърхности (желязо, стомана, алуминий, цинк...). По този начин те измерват реалното разстояние от сензора на лакомер до този метален материал. 

По-старите уреди за измерване на боя работят на принципа на магнит и пружина. Такива измервателни уреди могат да измерват само повърхността на магнитен материал (напр. стомана). Прилагането на магнит към повърхността оказва натиск върху пружината, която изчислява дебелината на лака въз основа на силата, с която магнитът е привлечен.

По-напредналите устройства използват електромагнитна индукция или вихрови токове. Електромагнитното поле, генерирано от системата, се влияе от основата и определя дебелината на боята въз основа на тези промени. 

За измерване на неметални повърхности има ултразвукови измервателни уреди, които се използват за измерване на повърхности като ламинат, дърво, пластмаса и др. 

Как да изберем уред за измерване на боя?

Някои технически параметри на лакомерите са по-важни от други. Най-важният от тях е точността на измерване. Колкото по-висока е точността, толкова по-надеждни са резултатите от измерването. Ето защо, ако искате да измервате по-точно, съсредоточете се върху избора на устройство с разделителна способност на измерване 1μm, то ще бъде много по-точно от 10μm . 

Ако ще измервате и други слоеве боя, а не само каросерията на автомобила. Изберете и според обхвата на измерване. 

💡 Повечето устройства трябва да се калибрират преди първото измерване. В противен случай може да се получат изкривени резултати от измерването. 

Как се измерва дебелината на лака?

Първото нещо, което трябва да имате предвид, е, че измерването е само ориентировъчно. Дори автомобил, който току-що е слязъл от производствената линия, няма да има еднакви стойности на боята на всяко място. Когато измервате, трябва да търсите значителни разлики. 

Започнете да измервате от покрива. Поставете сондата срещу боята и отчетете стойността. Направете няколко измервания на покрива и сравнете показанията. Направете възможно най-много измервания за по-точен резултат. Продължете с вратата, например, и отново направете няколко измервания. По този начин направете измервания по цялата повърхност на автомобила. Винаги тествайте върху чиста повърхност. 

Нормалният диапазон на дебелината на боята е 100-200 μm в зависимост от марката и модела на автомобила. Ако знаете, че автомобилът е покрит с втори слой боя, стойностите ще бъдат по-високи. Измерените стойности по цялата повърхност на каросерията на един автомобил могат да варират с до 40%. 

Например: 

Ако измервате 90-160 μm по цялото тяло, но на капака измервате 420 μm. Можете да сте почти сигурни, че това място е претърпяло някакъв ремонт. 

💡 Нашият съвет:

Уредът за измерване на дебелината на боята HW-300 е прост, но надежден уред за измерване на дебелината на боята, предназначен за лесна употреба и точно измерване. Универсалността и надеждността му го правят идеален инструмент за потребители, които ценят качеството без излишни разходи.